08-09-17

4282

 *

OP DE IJTKIJK

 

*

*

Boodschap van Algemeen Nut.

Sint Isidoor, de Patroon van Tinternet, (allez toch volgens http://www.mannekeuitdemane.be/) is de ganse week druk bezig geweest met uitzoeken waarom UW Dienaar Digitalia nergens meer te vinden was ergens in The Clouds.

Tot hij vaststelde (en begrijpend knikte) dat betrokkene geheel in beslag werd genomen door een Zalig Nietsdoen. Als voorschot op de Eeuwige Zaligheid?

*

Ik moest de lezers trouwens allemaal zijn beste groeten overbrengen, zo luidde de boodschap via Z. Broeder Isidoor uit Kortrijk (foto hierboven), die meteen vroeg om er kond van te doen, dat men in de Hemel zot content was met Quickie als Burgemeester, die de Tsjeven daar na  vele decennia gesukkel en gegraai, eindelijk voor altijd uit het Stadsbestuur had gebonjourd.

En zo kom ik via dat buiten bonjouren in de kleine plaatselijke polletiek, tot het buiten bonjouren van de PS-SP-ä uit de Landelijke Grote Polletiek, als voorspaakje voor het buiten bnonjouren van de Tsjeven, die na de ARCO-Affaire eveneens in de coulissen zouden moeten stranden. Waardoor de vele decennia van regeren om te regeren, om zodoende zelf in de vleespotten te kunnen blijven overwinteren. Nu is het aan de DOENDERS. Die volgens het Eerste Artikel van hun statuten, dapper de weg zijn ingeslagen naar een welvarend, vrij en onafhankelijk Vlaanderen.

En waar er gehakt wordt, vliegen de spaanders in ’t rond.

***** *****

Trein-, tram- en busabonnement voor 60 euro op komst

*

Tegen eind dit jaar kunnen pendelaars in Gent en Antwerpen voor 60 euro per maand zowel bus, tram als trein nemen. Met die CityPass willen De Lijn en de NMBS bewoners uit de stedelijke agglomeraties naar het openbaar vervoer lokken.

 

Dat meldt De Morgen dinsdag. De bedoeling is dat een pendelaar met één kaart zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. Het standaardtarief voor de formule zal 60 euro per maand bedragen, zo bevestigt de NMBS aan de krant. In oktober wordt gecommuniceerd over kortingen voor bepaalde doelgroepen.

 

Over de Citypass wordt in Vlaanderen al meer dan tien jaar gesproken. In Brussel bestaat al een variant, het MTB-abonnement. Ook Charleroi en Luik hebben al een Citypass. Maar Vlaanderen vreesde vooral voor inkomstenverlies.

 

De betrokken steden reageren alvast tevreden. Antwerpen wil volgend jaar zelfs nog een stapje verder gaan, met het Mobility-as-a-service-plan (MaaS). De Antwerpenaar kan dan één abonnement nemen om niet alleen alle openbaar vervoer maar ook taxi’s en deelfietsen en -auto’s te gebruiken.

*

NADER BEKEKEN

Efficiëntie is niet alleen kostenbesparend, maar straalt ook vitaliteit uit, twee zaken waar de voorbije generaties van beroepspolitici geen kaas van hadden gegeten. En juist daardoor geen tevreden clientèle meer overhielden.

Mistevredenheid die neigt nar revolutie. Ook op de dagen dat er uitzonderlijk eens NIET werd gestaakt. Want stiptheid is uitsluitend een verdienste van bekwame mensen. Mensen die verder zien dan hun neus lang is.

Ondergrondse waterleidingen die in 1914 in Bruxellabad de grond ingingen, werden gewon vergeten. Tot ze na 103 jaren trouwe dienst zonder de minste zorg, uiteen knalden. Met rampzalige gevolgen die (weeral eens) niemand had kunnen voorzien. Idem dito voor ondergrondse tramlijnen, gebouwd in 1981 maar onder voortdurend Socialistisch Bestuur nooit afgewerkt raakten, die 36 jaar onbenut gewoon lagen te vergaan, lijk in A”pen. Waar er fier op de borst geklopt werd voor deze nooit geziene ‘prémetro’:

Dat zijn twee kleine voorbeelden heet van de naald, spijst dezelfde stad met de stralenkrans rond de glanzende ‘A’ reeds in 2012 zichzelf bejubelde als ‘tramstad’. Omdat die trams nu eenmaal dub bel zoveel zitplaatsjes hadden….Wat ’n pluimpje was/is voor de constructeurs, niet voor de polletiekers!

Fier als een tot op de draad versleten gieter schreef DM daarover “in 2008 besloot toenmalig minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) om de braakliggende tunnels toch in gebruik te nemen”. – “Resultaat is dat deze ‘prémetro’ in één ruk de halve stad doorkruist tot aan het Astridplein, bij het Centraal Station”.

Weeral volgens DM is “de minder goede werking” veroorzaakt door “In drie jaar tijd daalde het exploitatiebudget van 900 naar 811 miljoen euro. Voilà: dat is de Schots Scheve en Skibnxe manier van zalen beredderen: gooien met geld.

 

Als er al eens ’n revelatie kon (die slimme borden hoeveel minuten en seconden het nog duurde voor de volgende tram), waren de meesten kort nadien buiten werking. En ze zijn dat nog altijd.

Succes in zaken met men iedere dag verdienen met eigen handen. Niet dolor met ‘middelen’ te smossen. Het wordt hoog tijd dat de nieuwe generatie politici eindelijk datzelfde pmrincipe leren kennen.

Na lezing, volhardt en onderteken:t

(Digitalia)

De commentaren zijn gesloten.