01-02-18

4410

 

 IEDER VOLGELTJE, ZELFS HET KLEINSTE

ZINGT ZOALS HET GEBEKT IS

*

Encore si jeune et déjà si corrompu!

Dat is in ‘t Fransoos een gezegde, dar eigenlijk ten tijde van de Franse Koningen zeer serieus bedoeld moet zijn geweest. Het wordt ondertussen Meestal lacherig gebruikt. Gewoonlijk in verband met een of ander koket jong ding dat wil opvallen.

M.a.w. het is een gezegde op het lijf geschreven van de hieronder besproken sprookjes prinses dat zo gemakkelijk spreekt ver … de splinter in andermans’ oog, maar daarbij voorbij gaat aan de stevige balken in het oog van haar geestesgenoten.

*

Wat het allemaal nog veel erger maakt, is dat de juffrouw, van ‘n uur ver tegen wind, zo te zijn van de buitenlandse soort is die men in doorsnee liever kwijt dan rijk is. Omdat die als stamgenote in haar eigen land als vrouw waarschijnlijk zou staan waar bij ons de borstels staan. Al moet ik toegeven, dat er in die verre landen ooit ook wereldberoemde en wondermooie koninginnen zoals

Cleopatra

zijn geweest. Al denk ik eerder jonger volk te moeten voor het voedtlicht brengen. Aan prinsessen zoals de mooie

Sherazade

uit Duizend en Een Nacht, die in de sprookjeswereld is terecht gekomen dank zij haar nachtelijke prestaties tussen de lakens van Zeer Groot Volk.

Mevrouw Yasmien Naciri (°1991) is Molse (Limbirg) met als thuisland Maroc Coco zou inderdaad Maroc hense roots hebben en is deswegen niet op haar mondje gevallen. Kakelen is haar job. Ze is, laten we maar zeggen in het bronsgroene eikenhout met het juiste lichaamsdeel in de boter gevallen. Want bij de Maroc Haantjes zou ze niet eens mogen piepen als (ik wil het proper houden!)’n klein knaagdiertje met spitse snuit. Hier is ze, marketeer(ook wel product manager of. brand manager geheten) zijnde werkzaam bij De Morgen. Ze schrijft daar wissel-colums, zoals U verder zult vernemen.

Zo’n marketee is gespecialiseerd in marketing: het 'vermarkten' van een product of dienst.

Zij verkoopt beroepsmatig dus veel meer dan wind. Maar ze is geen marketentster.

Gelieve bij dit beroep van marketeerdus niet te denken aan dat gelijkaardig woord, wat gezegd werd van vrouwspersonen die bij de vroegere legerbenden te velde optraden voor de was, de plas en nog wat. Dat marketentsters waren in doorsnee nogal dikwijls van een niet-gewone reputatie. Wikipedia zegr daarover

“Een (ook: marketenzer, ‘zoetelaar’ of ‘zoetelaarster’) was een kamp-volgster die gerechtigd was om aan soldaten waren te verkopen zoals drank, voedsel en kleine benodigdheden voor het dagelijks leven. Drank verkochten ze uit het typische marketentstervaatje dat ze op de heup droegen”.

https://www.google.be/search?q=marketenster&oq=market...

*

In het migratiedebat is het populisme-spook nooit veraf

30-01-18, 06.00u - Yasmien Naciri

 

Yasmien Naciri. © Bob Van Mol

*

Yasmien Naciri is marketeer en voorzitter van hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met Matthias Somers verschijnt wekelijks.

 

De eerste maand van het verkiezingsjaar 2018 is nog niet eens voorbij of de regerings-partijen hebben hun goede voornemens rond het beleid al begraven. Wanneer een anekdote van FC De Kampioenen zowat de enige blikvanger is van de laatste plenaire vergadering in de federale regering, weet de modale burger hoe laat het is. Naarmate de lokale verkiezingen naderen, dreigt het kibbel-kabinet meer dan ooit een regering in slopende zaken te zullen worden.

 

Migratie, integratie, vluchtelingen, sociale zekerheid, armoede.

 

Alles wordt op een hoopje gegooid met een zee aan bedenkelijke uitspraken, halfslachtige grafiekjes en holle analyses tot gevolg. Sommige politici lijken zo druk bezig met personal branding, zelfverheerlijking en minachting van de tegenstanders, dat ze haast vergeten waarvoor ze daadwerkelijk werden verkozen. Nergens in onze samenleving lijkt het superioriteits-complex zo buitensporig te zijn als in de politiek.

 

Het moedeloze midden

Het populisme-spook is in zo’n sfeer nooit veraf. Vooral niet wanneer het over de beladen thema’s gaat als migratie, vluchtelingen, integratie, armoede, pensioenen, sociale zekerheid en werkgelegenheid. Intellectueel eerlijke debatten zijn in deze een utopie. De aversie van links voor rechts en vice versa maakt een inhoudelijk debat over deze thema’s gewoonweg onmogelijk.

Beide blokken slagen er op die manier evenmin in om de eigen standpunten te onderbouwen. In het ene kamp worden causale verbanden gelegd waar meer dan een vraagteken achter kan worden geplaatst. En in het andere kamp wordt elke onderlinge relatie tussen bijvoorbeeld de migratie-achtergrond en de lage tewerkstellingsgraad weggewuifd. Het huidige ‘links’ en ‘rechts’ slaagt er bijgevolg niet in om het niveau van simplistische verklaringen te overstijgen en ontzegt de burger daarmee het recht op een kwalitatief debat.

 

Wie vervolgens alle hoop vestigt op intellectuelen of politici die tussen al het geroep en getier in staat zijn om een eerlijke, duidelijke én onderbouwde analyse te maken, zal van een koude kermis thuiskomen. De zogenaamde ‘middenweg’ dat een patent zou hebben op de zogenaamde ‘redelijkheid’ blijkt voorlopig niet meer dan een toevluchtsoord voor zij die om diplomatische redenen geen standpunt durven in te nemen. Soms moet je echter op tafel durven te kloppen en volstaat het niet om genoegen te nemen met de bloedarmoede aan linker- en rechterzijde om voor beide kampen ‘benaderbaar’ te blijven.

Wat mij betreft kan deze status quo niet langer voortduren. Onze samenleving heeft gewoonweg nood aan intellectueel eerlijke debatten zonder dat een partij op de campagneknop hoeft te duwen en dus gevrijwaard wordt van verkiezings-retoriek. Ondertussen blijf ik wel geduldig wachten op een generatie politici die met geloofwaardigheid en gezag een punt zullen zetten achter de systematische verlaging van het niveau van het politieke debat.

https://www.demorgen.be/dmselect/in-het-migratiedebat-is-...

*

AAN DE VRUCHTEN GROOT OF KLEIN

ENT MEN DE BOOM

*

Yasmien Naciri is marketeer en voorzitter van hulporganisatie Amana

 

Lees k dat goed?

Amana (volgens Wiki) zou een joods-zionistische religieuze hulp-organisatie zijn voornamelijk werkzaam op de Westelijke Jordaanoever….

Dus géén Sherazade, maar ’n Maroc Hense Joodse?

Wat dan weer vlot in tegenspraak is met de HUMO, dat de vzw Amana beschrijft als ’n mos slmmerdse Antwerpse ‘hulp-organisatie.

Waar zou de klepel hangen? ‘k en weetet nie, maar m’n ellebogen wel. Google Chrome geeft het juiste antwoord….

 

Uiteraard zijn marketeerder-essen de dag van vandaag niet meer dezelfde als in de jaren 1600. Ondertussen is alles ver-amerikaniseerd en wordt er zelfs in (‘brend’ gemarketeerd. Begrijpe wie kan, die ter zake niet zeer hoog gekwalificeerd is en geen grote examens heeft moeten afleggen.

Of is het zò, dat met al die ‘Verrijkers’ er nergens nog ‘activiteitsattesten’ vereist zijn? Tot kort geleden moest ’n herbergier, vooral hij een (verplicht) handelsregister kon krijgen, zijn kennis bewijzen, op zowel zijn of haar vakgebied als op gebied van administratieve vaardigheden daarover. Dat was zp voor de bakker, de beenhouwer, de winkelier, de haarkapper, enz

Maar onder druk van de tsunami van massa-verrijkers is dat allemaal afgevoerd. Men doet maar op. Zelfs in de kebab is er geen normale gezondheidsinspectie meer. Men middert er maar op los….

Enfin, zeker weten doe ik dat al lang niet meer en als oude quasi totaal blinde man kom ik niet meer op straatt. Wie het weet mag het zeggen.

Benieuwd wat Kris Peeters, Minister van consumentenzaken, hierover rond de pot zou hangen.!

Zou ibns Jasmijntje ooit de wereldberoemde film gezien hebben, of het boek gelezen ‘De dood van een Handelsreiziger’? Die was al handelsreiziger in de States, lang voor het woord marketeer was uitgevonden….

*

Hemelrijker

De commentaren zijn gesloten.