28-03-18

4464

 

 

IEDER VOGEL ZINGT ZOALS HIJ GEBEKT IS

*

Onderstaande analyse over wereldhandel stamt uit de vrijzinnige sfeer van KNOOPPUNT DELTA vzw, met wortels zowel in Vlaanderen als bij de Noorderburen. “Delta’ is al jaren mijn vaste vriend, want ze streven ook (en hoe!) naar de Hereniging der Vrije Lage Landen bij der See.

Volgens hun eigen website spreken ze recht voor de raap. En dat is ook zo. Kan ik getuigen met de hand op het hart. Dat ze ’n beetje de bal misslaan inzake de basis van onze Beschaving, het Christelijk (volwassen geworden) Geloof, is niet hun schuld, maar ligt bij de (tijdelijke) huidige vrijzinnige overheersing.

Ikzelf ervaar deze non-religiositeit als een gunstige evolutie van onze vroegere ‘godsdienst oorlogen’ richting uitzuivering. Dat soort ‘oorlogen’ waren trouwens, onder de Spaanse Overheersing (1556–1715), de enige redenen van de staatkundige scheiding tussen Zuid & Noord.

 

Samen dus onder de veilige paraplu van het (met Trump) Nieuwe Amerika, als één Volk tegen de ons opgedrongen verstikkende islamisering. Onze Lage Landen dienen niet zoals de voorbije Eeuw, als slachtveld voor internationale afrekeningen, maar als bindmiddel tussen onze Overzeese vrienden en de rest van ons Europees Vasteland. Van de Noordkaap tot de Teen van de Laars van Italië, door de speling van het Noodlot aanschurkend tegen de dreigende muil van de Arabische Wolf.

Ach ja, daar waar we nog altijd de Bosphorus vinden, daar begon ooit het onmetelijke Oost Romeinse Rijk. Met Constantinopel (Istanbul) als hoofdstad…. Iets dat we, met dank aan Obama, voor de volgende duizend jaar nog even mogen vergeten…..

** ** ** **

AAN HUIS GELEVERDE HOOFDSCHOTEL

**

China komt er aan – uitverkoop van Europa?

http://www.deltastichting.be/

*

Enkele Duitse kroonjuwelen zijn in vreemde handen overgegaan. De Geely Holding van de Chinees Li Shoefoe heeft voor een bedrag van 7,2 miljard euro 9,2 procent van de Daimler-aandelen in handen gekregen. Dit niet voor de eerste keer trouwens: een tijd geleden kocht de Quwait Investment Autority zich in voor 6,8 procent van de Daimler-aandelen. Met één wezenlijk verschil volgens Duitse commentatoren: de zonen van de woestijn waren als financiële investeerders alleen geïnteresseerd in hoge rendementen. Dat is bij Li en zijn Geely wel even anders. Geely is de grootste autobouwer van China, die op zich ook de grootste automarkt van de wereld uitmaakt: 24 miljoen verkochte auto’s in 2017 (in de Verenigde Staten slechts 17 miljoen).

 

Nochtans mag het feit dat een Chinese investeerder zich in de Europese automarkt inkoopt, niet onder de mat worden geveegd. Geely kocht met de steun van staatsbanken en een staatsfonds in 2010 Volvo over van Ford (1,8 miljard dollar) en in 2017 werd Geely met 8,2 procent de grootste afzonderlijke aandeelhouder van Volvo Trucks.

 

Daimler is qua categorie nog belangrijker, het gaat om de Duitse kroonjuwelen. Het is zelfs zo belangrijk dat deze deelname in Daimler niet mogelijk is zonder de zegen van de Chinese KP-leiding en van de Chinese staatspresident. Dat Li belangrijke aandeelhouder wordt van Daimler past trouwens perfect in het nieuwe strategische investeringsplan van China.

 

Officieel strategieplan “China 2025”

 

Belangrijk omdat deze nota niet alleen economische plannen bevat. Zo heeft China de ambitie om met investeringen en nieuwe ontwikkelingen op eigen grondgebied 70 procent van de eigen vraag te kunnen waarborgen. Belangrijk is de nota ook omdat daarin wordt gesteld dat China in 10 sleutelindustrieën wereldmarktleider wil zijn tegen 2025. Daartoe moet China zich in het buitenland dus inkopen.

 

Het gaat niet alleen om technologieën, merknamen of patenten, het gaat in de eerste plaats om marktmacht, verspreidingskanalen en politieke invloed. In het verleden kocht China zich met veel succes in bij lampenproducent Osram, bij machinebouwer Krauss-Maffei (München) of bij de Augsburgse robotfirma Kuka. Of bij de Zwitsers landbouwchemiereus Syngentha (voor het recordbedrag van 43 miljard dollar).

 

Het strategieplan = geopolitiek

 

Aandeelhouders die in Europa vooral geïnteresseerd zijn in spreiding van risico’s gecombineerd met korte, hoge rendementen, kunnen met andere woorden moeilijk op tegen de langetermijnvisie van de Chinezen. En ook globaliserings-fundamentalisten zoals de Duitse kanselier Angela Merkel vinden het allemaal oh zo reuze interessant en verrijkend.

 

Nochtans zouden de Chinese resultaten en cijfers toch te denken moeten geven. Zo pompte China alleen al in 2016 ongeveer 75 miljard euro in Europese havens, in energienetwerken, spoorlijnen en luchthavens. Vooral het gerichte van investeringen zijn opvallend: Griekenland, Portugal, Hongarije, Finland. Het is duidelijk dat achter de investeringspolitiek van Peking een geopolitieke agenda schuilgaat. Alleen: niemand van de EU-beleidstop ligt er blijkbaar van wakker. Zolang aan het axioma van het vrije verkeer van geld, mensen en goederen, hét liberaal axioma, maar niet geraakt wordt.

 

En de verdedigers van de Mensenrechten?

 

Het blijft tevens stil ter linkerzijde, en ook dat is opvallend. Want steeds meer Europese firma’s zijn het slachtoffer van de Chinese censuur, een censuur die natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt…Waar blijven de verdedigers van de universele mensenrechten?

Bij de geringste inbreuken op het officiële Chinese Tibet-beleid, of bij andere ‘gevoelige thema’s’ zoals Taiwan steigert China – en haalt het zijn gelijk. Perscampagnes worden opgezet en er wordt met represailles gedreigd. Daimler kan ervan meespreken: de Duitse firma wilde in haar publiciteit gebruik maken van een eerder onschuldig citaat van de Dalai Lama. Dieter Zetsche van Daimler heeft onmiddellijk het boetekleed moeten aantrekken en startte zijn tocht naar het Chinese Canossa. Chinese gevoelens worden nu eenmaal niet goedkoop gekwetst.

 

Het wordt uitkijken met het Rijk van het Midden!

Peter Logghe

*

AAN DE VRUCHTEN

KENT MEN DEN BOOM

*

In het verleden is het grote China voor ons, in de kleine Lage Landen, altijd een intelligente betrouwvolle partner geweest. De Christianisatie echter heeft daar nooit hoge toppen geschoren. Wat bewijst dat er tussen onze beide volkeren (abstractie gemaakt van het bevolkings-verschil) een soort van intellectueel evenwicht moet bestaan. Zie Pater Verbiest (Ardooie) die men daar terecht naar waarde wist te schatten. Zonder daarbij gelijktijdig ‘Rome’ klakkeloos het hele land binnen te halen.

Al volgt men er (in de Moderne Tijd) de Gregoriaanse Kalender, alleen al hun eigen jaarkalender bewijst de graad van intelligentie en gaat terug, net als bij de Oude Egyptenaren, naar de Ruimte en de hemellichamen. Maar het Begin der Tijden daar ligt verscholen in de Nevelen der Tijden. Daar waar onze Gregoriaanse Kalender pas begint met de geboorte van Christus, die toelaat positief te tellen, maar ook negatief…

Mij benieuwt uiteraard ook de vergelijking met de Joodse al even oude Jaarzetting.

Alles weten over de kalender van iedere Beschaving op deze Blauwe Planeet is volgens mij voor de gewone mens, een onmogelijke opgave. Dergelijk belezen individu zou aan de hand van deze kennis, misschien wel eens kunnen wat dieper gaan nadenken… Maar dan komt men uit bij… Tessla….

Wie Tessla zegt, zegt Amerika. Waarmee ook deze cirkel van het handeldrijven rond is. Want hybride voer- of vliegtuigen lopen straks, dank zij de Chinezen, ook in… Gent zomaar van de lopende band. En dat is niet het werk van een of andere… Gok-Chinees!

Pater Verbiest, ooit Onder Keizer van China, astroloog en uitvinder in Peking van de allereerste stoomauto, had dàt nog moeten kunnen beleven!

Ardooie, standbeeld Pater Verbiest.

*

Hemelrijker



De commentaren zijn gesloten.