04-09-17

4280

Vandaag Feestdag van Fier Margrietje van Leuven?! Moet dat zijn Fier Lowietje van Leuven?

 

*

OP DE IJTKIJK

 

*

Velt U ook overal in de lucht hangend De Kracht van de Verandering? De Nieuwe Vlaamse Arreogantie “En Marche’’ lang nog voor Macaroni in Parijs op datzelfde gedacht kwam.

*

Een van hen, een zekere Ben Weyts zal in de Coburger Vaderlandsche Geschiedenisboekjes ooit vermeld worden als de NV-Aër die de ‘verantwoordelijke Ambtenaar’ heeft uitgevonden die in laagjes de reizigers van A’ naar B² brengen. I.p.v. van Zoetenaaie via allerlei omwegen naar Mannekensvere

Voordien echter zullen de reizigers van klein tot groot (betalende) bijscholing moeten ondergaan om hun eigen omgeving volgens de Nieuwe Invulling te leren kennen.

Of dat goed is om de Staatsschuld als ’n pudding in elkaar te doen zakken? Best mogelijk. Maar het is in ieder geval positief voor de tewerkstelling.

‘Alle neetjes helpen’, zei de muis, en ze plaste in zee…

*

Wie met openbaar vervoer reist, zal vaker moeten overstappen

*

Combinatie transportmiddelen centraal in hervormingsplan

Ons openbaar vervoer zal er straks helemaal anders uitzien. De Lijn hervormt zichzelf en gaat naar een vervoer ‘in laagjes’, waarbij passagiers via allerlei vervoers-modi op de grote bus- of tramlijnen moeten geraken. En waarbij die passagier ook vaker zal moeten overstappen.

De Lijn gaat voortaan voor een gelaagd openbaarvervoersnet. Dat blijkt uit het nieuwe hervormingsplan dat De Morgen kon inkijken. De bovenste laag is het treinnet van de NMBS, dat de ruggengraat blijft van ons openbaar vervoer. Daarna komen het kernnet van bussen en trams, het aanvullend net en het zogenaamde ‘vervoer op maat’.

“Bij het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in de steden”, legt directeur-generaal van De lijn Roger Kesteloot uit aan De Morgen. “Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zoveel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren.”

Aanvullend net

Met het aanvullend net moeten mensen naar de corridors worden gebracht. Via reguliere buslijnen die vanuit dorpjes en wijken naar de hoofdlijnen lopen. Maar soms is er zo weinig potentieel voor een busverbinding dat een reguliere lijn niet te verantwoorden is, meent Kesteloot. “Dan spreken we van ‘vervoer op maat’. Nu werden hiervoor belbussen ingezet. Maar we merken dat er nog andere initiatieven bestaan die daar evengoed voor kunnen dienen.”

Denk maar aan gemeenten, OCMW’s of rusthuizen die zelf busjes inleggen. Bussen van leerlingenvervoer die overdag ongebruikt blijven staan. Maar het kan evengoed over deel-systemen voor fietsen of auto’s, taxicheques voor inwoners van bepaalde afgelegen gebieden. Tot zelfs een Tinder voor bedrijfs-carpoolen.

Bedoeling is dat we met zijn allen, via bussen of andere vervoers-modi, op die snelle corridors geraken. De Lijn wil een soort overkoepelende taxicentrale oprichten om dat in goeie banen te leiden.

Dat betekent voor de passagier wel dat die vaker zal moeten overstappen, geeft ook Kesteloot toe. In plaats van de kronkelbus naar de stad te nemen, zullen we eerst een bus, taxi of deel-fiets moeten nemen om dan over te stappen op de hoofdlijn naar de stad.

Verkeersdeskundigen waarschuwen nochtans al langer voor het feit dat moeten overstappen een grote drempel is voor potentiële reizigers, maar bij De Lijn maken ze zich sterk dat als de overstappen gegarandeerd worden er geen probleem hoeft te zijn.

Om dat te garanderen, wordt de structuur van de vervoersmaatschappij zelf behoorlijk overhoop gehaald. Nu bestaat die uit vijf provinciale afdelingen. Die verdwijnen. Alles wat met aankoop, onderhoud, personeelsbeleid en financiën te maken heeft, wordt gecentraliseerd in de hoofdzetel.

In de plaats van die provinciale afdelingen wordt Vlaanderen opgedeeld in negentien ‘vervoersregio’s. Daarin zitten vertegenwoordigers van De Lijn, de afdeling Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en de federale instanties NMBS en Infrabel. Maar vooral ook de burgemeesters van alle steden en gemeenten in die regio. Die vervoersregio’s mogen voortaan beslissen over twee laagjes: het aanvullend net en het vervoer op maat. Ze moeten een mobiliteitsplan opmaken en krijgen voor de uitvoering daarvan budget vanuit de Vlaamse overheid.

“Wie is er beter geplaatst om te weten wat er ten velde nodig is dan de lokale besturen?” stelt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). “Ik geef hen als het ware een stukje van mijn portefeuille.”

Besparingen

Al benadrukt de minister wel meteen dat die portefeuille gelijk blijft. Alle nieuwe initiatieven zullen dus ten koste gaan van andere, meer geld komt er niet. Bovendien moet De Lijn al sinds 2012 elk jaar besparen op haar exploitatie-budget. Wat de lokale besturen doet vrezen dat ze zelf middelen zullen moeten ophoesten als ze willen dat er iets beweegt. Minister Weyts wuift de kritiek weg. “Het is de bedoeling dat de lokale besturen, die al lang vragen om meer betrokken te worden bij het aanbod van De Lijn, ook hun verantwoordelijkheid nemen en de middelen op de juiste plaatsen inzetten.”

.*

Bron https://www.demorgen.be/binnenland/wie-met-openbaar-vervo...    

*

NADER BEKEKEN

*

Wat mij verwondert, is dat DM zomaar regeringsplannen kan inkijken om ze te commentariëren. De ‘Kabinetten’ zijn dus niet veilig, en waterdicht, want bemand dor klappeien…

Of moeten we hier op deze blog eerder vermeden, dat de ‘spoorbonden’ iets anders bekokstoven zijn? Zeer efficiënt zou bvb zijn, het Spoor op z’n geheel, rijdend materieel, sporen, IJzeren Weg, overwegen, slagbomen, stations inbegrepen, te stelen om dat elders te verbergen. Tot ‘De Bazen’ die allemaal smeerlappen zijn, toegeven voor de 4-Daagse Werkweek met behoud van loon. Datzelfde doen met De Lijn als met de NMBS is wat moeilijker, want straten en pleinen worden nog altijd teveel geteisterd door andere weggebruikers. Die zich dan zo,der straen en pleinen ofwel door de velden ofwel in de lucht zouden dienen te verplaatsen.

De Lijn zou bijvoorbeeld van naam kunnen veranderen. Geen rechte lmijn meer, maar ’n compleet ronde cirkel. ‘De Ronde’, wat beter hun egoïsme zou in beeld brengen. Want De Lijn heeft vooral dezelfde pretentie als de Gebarsten Kruik. De reizigers zijn er voor her, en niet zij voor de reizigers.

Benneke, Benneke!! Gij ook met al die verlangens naar verantwoordelijkheid bij vaster dan Vastbenoemde Ambtenaren!

**

(Digitalia)

4279

 

OP DE IJTKIJK

 

Vandaag is het de Feestdag van de H. Anna, patrones van de grootmoeders en van de (bijna uitgestorven) huis- tuin en keukenvrouwen.

Dat soort huismoeders is thans zo goed als uitgestorven. Ze zijn Advocaten, Dokters, Burgerlijke Ingenieurs, zakenvrouwen die de wereld afrotsen en gedreven Wetenschappers of Onderzoekeksters geworden die van uit Vlaanderen de wereld een ander aanschijn geven. Moeders aan de Haard zijn er al lang niet meer. Zelfs die haard is er niet meer want vervangen door de budget-arme digitale domotica, robots en automatisatie. Waarbij niemand nog de eigen schoenen zelf moet aantrekken.

http://www.dobiss.com/nl/?gclid=CjwKCAjwranNBRBhEiwASu908...

*

Tot zover voor wat betreft de Rooms Katholieken onder ons die nog weten wat ‘vasten e vlees derven’ ooit betekende. Maar ook bij het publiek van het “Offerfeest’ bij het einde van het Rammen van Madammen. Want stel U voor, de H Anna, moeder van de Moeder Gods, komt, net als St Jan-de-Doper, uit vorig stukje, ook voor in de Koran, het handboek van onze bezetters genre het gespuis van de Turhoutse Ban in Borgorokko.

*

Over dat laatste een zeer informatief rapport in De Morgen. Zie hieronder. Een andere bron zegt dan weer ook nog:

… niet meteen in goede aarde vielen. "Kijk naar de foto's van de daders in Barcelona. Op de Turnhoutsebaan in Borgerhout kom je op een avond gemakkelijk 20 mannen van dat type tegen", zei hij.

*

U vindt hieronder dus dat artikel, dat U liefst leest op de toppen van Uw tenen. Want het is ook geschreven op de toppen vaan de tenen. Zels met een één-richtings geblindeerd mondmasker voor.

*

Politie Antwerpen opnieuw aangevallen door jongeren

*

Tijdens een interventie op de Turnhoutsebaan heeft een groep ‘jongeren’ Antwerpse politieagenten aangevallen. Twee agenten wilden een vrouw aan de kant zetten voor gevaarlijk rijgedrag, maar de bestuurster reed op hen in. Toen de agenten hun wapen trokken, werden ze omsingeld door enkele jongeren die hen klappen uitdeelden. Dat meldde VTM Nieuws gisteravond.

*

Het ging om twee inspecteurs van de fietspatrouille. "Iets voor zeven merkten twee inspecteurs van de fietspatrouille de wagen van de vrouw op", vertelde Wouter Bruyns van de Antwerpse politie aan VTM Nieuws. "De bestuurster reed in de richting van de collega's, die gelukkig konden wegspringen. De vrouw reed een zijstraat in en vernielde daarbij wat straat-infrastructuur. De wagen kwam uiteindelijk tot stilstand waarna de patrouille het wapen trok en de vrouw dwong om uit te stappen."

Meteen verzamelde zich een groep jongeren rond het incident en de agenten zagen zich genoodzaakt om bijstand te vragen. Er vielen rake klappen en een van de fietsen van de agenten werd vernield. Op het ogenblik dat de versterking ter plaatse kwam, waren de jongeren al verdwenen.

De bestuurster van de vluchtende auto kon worden opgepakt. Ze werd meegenomen door de politie. Het parket moet beslissen of ze voorgeleid wordt bij de onderzoeksrechter wegens gewapende weerspannigheid.

We tillen heel zwaar aan het incident. Geweld tegen de politie kan niet," aldus Bruyns. De Antwerpse politie wordt wel vaker geconfronteerd met geweld tegen de agenten.

*

Bron https://www.demorgen.be/binnenland/politie-antwerpen-opni...

*

NADER BEKEKEN

Wie niet gedoken (verstopt) is, is er aan. Want wat op de Borgerthoutse Ramblass gebeurt, is voor onze Media een soort van verstoppertje spelen. Kleuterspelletjes alsf ‘zaldoek leggen’ en dan verwonderd zijn, dat de meeste volwassenen van Eigen Volk daar echt geen zin meer in hebben.

*

De islamisering, d.i. de onderwerping is al lang geen spelletje meer, maar bittere ernst. Waar zij toegelaten werden, ja zelfs met open armen ontvangen, zijn ze in hun ogen, zonder meer de Meesters. En willen zij ons, als schapen en ongelovige varkens gewoon gebruiken voor hun ‘Slachtfeesten’. Die ze dan tot ‘Offefeesten omvormen om die dan mert veel toeters en bellen te beleven als primitieve dorpskermissen. Met aan hun rijkgevulde tafelen zelfs Koningen en Koninginnen….

Het is daarenboven een illustratie van het vroegere Gentsche Gezegde ‘ge moet miene moat zin, of (‘k sloan up joen muile’..

*

(Digitalia)

03-09-17

4278

 

 OP DE IJTKIJK

 

Symbolen in het wedgvekeer zijn altijd duidelijk! Een gesloten overweg,   als waarschuwing voor de aanstormende stoomtrein! Het is de gedroomde inleiding tot dit verhaal. Een stoomlocomotief in tijnden waar straks zelfs geen bestuurders meer zullen meereizen in al die gemechaniseerde robots…

 

U kent waarschijnlijk ook de beeldspraak van de gebroken kruik die daarna… geen kruik meer is. Want totaal nutteloos qua inhoud.

Vervang in die ronkende volzion het woordje ‘kruik’ door ‘vakbond’ en we begrijpen elkaar volkomen. Volkomen maar o zo pijnlijk. Want niet gebarsten kruiken zijn er voor ‘t gemak van de gebruikers, en niet de gebruikers voor het gemak van de kruiken

Gebroken en onnutte kruiken zijn voor ’t containerpark. Maar on-nutte vakbonden horen bij het Klein Gevaarlijk Afval.

Jammer dat de spoorbond geen creatievere alternatieven overweegt om gehoord te worden

*Stakingen zijn niet prettig. Stakingen in de openbare diensten zijn nog minder prettig, aangezien ze in eerste instantie niet de geviseerde werkgever (de regering) treffen, maar wel de argeloze klant (ons allen, eigenlijk). Die klant wordt daar zelden gelukkig van.

 

Het is daarom denkbaar dat in regeringskring stilletjes gejuicht is bij de nieuwe stakingsaanzegging van de socialistische spoorbond voor begin oktober. Te oordelen naar de wel zeer enthousiaste verontwaardiging bij sommigen, is dat zelfs zeer goed denkbaar. Ook de niet-rechtse en zeer gemiste socialistische voorman Karel Van Miert wist bij leven al dat bij elke spoorstaking “de mensen staan te verrechtsen op het perron”.

Eenzijdige perceptieoorlog

Anderzijds zijn stakingen nooit bedoeld om ‘prettig’ te zijn. Als sociaal overleg op niets uitdraait, is het in onze welvaartsstaat toegestaan aan de zwakkere werknemerspartij om het stakingswapen op te nemen. Met respect voor de spelregels.

Over de nieuwe stakingsaanzegging bij het spoor wordt een nogal eenzijdige perceptieoorlog gevoerd. Is dit de “zoveelste spoorstaking”, zoals CD&V-voorzitter Wouter Beke kritisch aanvoert? Hangt ervan af waar je begint te tellen. In 2016 was het anders, maar dit jaar was er nog geen enkele stakingsdag op het spoor.

Bezigt de spoorbond het stakingswapen “steevast het eerst om iedereen te gijzelen”, zoals Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert beweert? Wel, het lijkt er dan toch op dat het voorbije jaar andere wegen bewandeld zijn.

 

De waarheid is dat zowat al onze buurlanden – ook diegene met een volgens deze regering voorbeeldig spoorbeleid: Groot-Brittannië, Duitsland… – de voorbije paar jaar soms zelfs wekenlange spoorstakingen hebben gekend. Dat relativeert het drama over de aankondiging van één mogelijke stakingsdag.

 

Blijft de opportuniteitskwestie. De woorden van Karel Van Miert blijven wel waar.

Slechs een excuus

Daarom is het jammer dat vakbonden zo weigerachtig blijven om alternatieven te onderzoeken. Een betaalstaking bijvoorbeeld zou juist sympathie en begrip kunnen opleveren in plaats van wrevel. Zo’n actie zou alleszins de staat meer treffen dan de burger.

 

Dat er geen wettelijke basis is voor een originelere invulling van het stakingsrecht is niet meer dan een excuus. Er zijn goede argumenten dat een betaalstaking als ‘collectieve actie’ wel degelijk juridisch gedekt is. De sociale druk speelt dan plots in het voordeel van het personeel, mocht het bedrijf toch op het onzalige idee komen boetes voor reizigers of sancties voor stakers te bedenken. Het zou de machtsverhoudingen in het conflict alleszins danig beïnvloeden.

De toekomst van de NMBS zoals we die kennen ziet er niet te best uit. Ook het personeel heeft recht op zijn zeg daarover. Het blijft jammer en contraproductief dat de spoorbond geen creatievere en effectievere alternatieven overweegt om gehoord te worden.

*

Bron https://www.demorgen.be/opinie/jammer-dat-de-spoorbond-ge...

*

NADER BEKEKEN

Practige inleiding toch bij De Morgen! Pakbonden zij ineens ‘spoorbonden’ geworden. Zou dat soms willen zeggen, dat Het Spoor er is voor de Bonden, zoals de gebruiker er zou moeten zijn or de kruik?

Maar wat doe je er aan? Slinxen zien de dingen nu eenmaal allemaal onderste boven en achterste voor. Want zij willen de omgekeerde wereld. Niet de wereld van elk afzonderlijk individu in de samenleving, maar de samenleving als een klomp menselijk vlees. Niet eens begaafd met verstandelijke verùogens en met een vrije wil. Geen evenbeelden van Engelen, zoals in de Liefde (met hoofdletter!) of in het Godsverlangen, wat 2 woorden zijn met dezelfde diepere betekenis. Maar integendeel duivels die er slechts zijn, net als Volgelingen van de Woestijnrover, m hun dierlijke driften te verzadigen in een geglobaliseerde eenheidsworst.

Eenheidsworst….

*

wie wereldschokkend écht innovatief wil scoren kan onsterfelijke roem vergaren, door opnieuw het warm water uit te vinden. Door, lijk in Venetië, in ons waterrijk landje meer gebruik te gaan maken van onze ‘waterwegen’.

In Venetië ‘rijden’ vlot en ongedwongen dag en nacht 365/365 de stadsbussen over de kanalen. Daar is het een drukte van jewelste, maar alles verloopt opperbest en zonder ongevallen. Want de menselijke natuur, bewust van het gevaar, kijkt anders naar water dan naar beton…. Dat is letterlijk te verstaan, want geen beeldspraak. Is vast te stellen bij iedere vaste halte, waar het ‘bushokje’ dobbert op een vlonder op het water.

Zich verplaatsen van A naar B is gewoon een kwestie van gewoontes. De ‘bushokjes’ daar staan aan de waterkant, veulig afgesloten met opvallende kettingen. Om de zoveel seconden legt de volgende ‘tram’ of ‘bus’ er aan. Het verkeer werkt er lijk een brief op de post doen… Het geheel draait zelfs beter dan de niet-bemande computer-gestuurde metro-lijnen van de grootsteden…

En nu even praktisch nadenken. Al onze steden zijn (al van in hun oorsprong) aan waterlopen gelegen. Maak dus van De Lijn gewoon een goed draaiende enorm uitgebreide kanio-ploeg en in de straten en de buurtwegen zelf vindt U dan alleen nog maar voetgangers en muilezels. Maar ook gezonde ‘glüten-vrije’ lucht om in te ademen.….

Een ietwat ruimer opgevatte kano-ploeg zou ook gebruik kunnen maken van de bestaande stromen en rivieren, en van de vele door menseshanden uitgegraven kanalen. Met   als positief effect, dat de snelwegen weer vlot berijdbaar zouden worden ipv bezet door stilstaand snelverkeer.

Als U wat meer natuurgerichte uitleg wilt, denk er dan even aan, dat elk voorwerp op de grond honderd keer zwaarder weegt dan op het water…. Want water ‘is sterker’ dan lucht….

 

Met dergelijk verkeer vallen al onze buschauffeurs en treinbestuurders van de ene dag op de andere onder de noemer van ‘varend personeel’ en zijn er helemaal geen ‘spoorbonden’ meer nodig. Maar wordt het leven weer mooi en zonnig. Want onderweg van Stad Y naar Stad Z hoeft er niet eens ge-GSMd te worde uit verveling, maar kan er van op elk achterbalkon lekker een lijntje uitgezet worden….

*

(Digitalia)